Fristen for digitalisering af papir-ejerpantebreve udløber i år.
Det danske tinglysningssystem blev digitaliseret i september 2009. I den forbindelse blev der fastsat en frist på 5 år til at få de eksisterende papir-ejerpantebreve og håndpantsætningsrettigheder i ejerpantebreve konverteret til digitale dokumenter. Denne 5-års frist udløber den 8. september 2014 og kan ske afgiftsfrit inden fristens udløb.
Selvom digitalisering af ejer-pantebrevet ikke sker inden fristens udløb, bevarer ejer-pantebrevet fortsat sin gyldighed, og ejerpantebrevet vil fortsat være tinglyst på ejendommen, men registreringsafgiften tabes og meddelelsespåtegninger på ejer-pantebrevet forsvinder. Dette betyder, at der skal betales ny registreringsafgift (1,5 % af hovedstolen), hvis man ønsker at disponere over ejer-pantebrevet på et senere tidspunkt.
Hvis man har opnået ret som pantekreditor til et papirbaseret pantebrev ved en transport, skal pantebrevet digitaliseres og transporten tinglyses. Transporten skal være tinglyst, hvis fogedretten skal kunne anerkende papir-pantebrevet som gyldigt i de tilfælde, hvor man ønsker at forfølge sit krav i fogedretten.
Håndpantsætningen vil ikke længere være beskyttet mod nye aftaler om pantebrevet eller mod aftaler om retsforfølgning imod det pantsatte aktiv uden tinglysning, hvis der ikke bliver foretaget digitalisering.
Hvis man har sikkerhed i et ejer-pantebrev, er det ligeledes vigtigt at få digitaliseret/tinglyst inden fristens udløb, idet sikkerheden heri ellers mistes. Håndpanteret kan først tinglyses efter, at ejer-pantebrevet er blevet digitaliseret, idet sikkerheden vil blive tinglyst som underpant i ejerpantebrevet.
Ejerpantebreve med en hovedstol på maksimalt 45.000,- kr. bliver automatisk konverteret til digitale dokumenter, hvorfor man ikke skal foretage sig noget her.